شنبه , آبان ۲۶ ۱۳۹۷
خانه / مجله / مردم با شما چگونه رفتار می کنند؟ چطور این رفتارها را بهبود ببخشیم؟

مردم با شما چگونه رفتار می کنند؟ چطور این رفتارها را بهبود ببخشیم؟

مردم با شما چگونه رفتار می کنند؟ آیا به طور دائم مورد استفاده و یا سوء استفاده قرار می گیرید؟ آیا تصور می کنید دیگران از شما سوء استفاده کرده و به عنوان یک انسان مستقل به شما احترام کافی نمی گذارند؟ آیا سایرین همیشه بدون مشورت با شما برنامه ریزی کرده و سپس فرض می کنند که شما نیز در آن برنامه شرکت می کنید؟ آیا اغلب به این دلیل که دیگران در زندگی توقع دارند، خود را در نقشی می بینید که دوست ندارید؟

سوء استفاده

اینها شکوه ها و گله هایی است که اغلب از مراجعین می شنوم و جواب من این گونه است: با شما همان رفتاری می شود که به به مردم آموخته اید.

هر گاه احساس کردید به وسیله رفتار دیگران نسبت به خود مورد سوء استفاده قرار گرفته اید، آنگاه به طرز فکر و رفتار خود نگریسته و از خود بپرسید چرا و چگونه اجازه سوء استفاده از خود را به دیگران داده و یا حتی مشوق این عمل که اکنون از آن شکایت دارید بوده اید.

چنانچه به خاطر رفتاری که با شما می شود خودتان را مسئول ندانید، مطمئن باشید برای همیشه بدون داشتن کوچکترین قدرتی برای چاره جویی این قضیه به همان حال باقی خواهد ماند.

شما به دیگران می آموزید بر مبنای آنچه که تحمل کرده و برایتان قابل قبول است با شما رفتار کنند. چنانچه سوء استفاده را تحمل نموده و مدت زیادی آنرا تقبل کنید، این پیام را داده اید که در مقابل سوء استفاده مقاومتی نخواهید کرد.

این فرضیه پیچیده ای نیست

چنانچه این پیغام را القاء نمایید که سوء استفاده را تحمل ننموده و دنبال آنرا با رفتار موثر و صحیح بگیرید، سوء استفاده کنندگان احتمالی آن نتیجه ای را که مایلند نخواهند گرفت و این نتیجه همانا سلب تحرکتان است تا بتوانند شما را بازیچه ی خود کنند، ولی به محض آنکه کشیدن سر رشته ها را از طرف آنها پذیرفته و یا صرفا مخالفت ملایمی نشان داده و سپس بگذارید آنها اوضاع را کنترل کنند، به آنهایاد داده اید از شما به عنوان آۀت دست استفاده کنند.

ما باید فقط به عمل اعتقاد داشته باشیم

کلمات ما را به جایی نمی رسانند. اگر سعی کنید موضوع بازیچه شدن خود را از طریق مباحثات طولانی به اثبات برسانید، تنها ره آورد شما لغات و کلماتی خواهند بود که بین شما و قربانی کننده ی شما رد وبدل شده است.

گفتگو غیر سازنده

علاوه بر این

بحث طولانی همیشه تاکتیکی است که قربانی کننده ها آنرا مورد استفاده قرار می دهند. (( خیلی خوب، ما صحبت مان را کردیم و من نقطه نظر شما را فهمیدم، شما می خواهید من این کار را در مورد شما دیگر انجام ندهم)).

این صحبتی است که ممکنست بازیچه کننده ها ارائه کنند، ولی همینکه دفعه ی بعد مسئله مطرح می شود، تمام بحثی که کرده اید فراموش شده و دوباره همان رفتار با شما از سر گرفته می شود. چنانچه با او مجددا صحبت کنید و این صحبت منجر توافق دیگری می شود، مطمئن باشد خود را بیشتر در دام صحبت و کلمات کرده اید.

ممکن است بین شما و سایرین ارتباط موثری از نظر صحبت وجود داشته باشد. ولی مادامی که یاد نگیرید به طریقی موثر رفتار کنید، مطمئن باشید به هر سو کشانیده شده و درباره ی مشکلات پیش آمده فقط حرف زدن اکتفا خواهید کرد.

گردآورنده: هادی زند کارشناس ارشد روانشناسی

درباره‌ی Hadi Zand

همچنین ببینید

عوامل موثر در رشد شخصیت کودک

در رشد و تکامل شخصیت کودک عوامل چندی دست اندر کارند. میزان تاثیر این عوامل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *