چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۳۹۷
خانه / مجله / مهارت های ارتباطی (گوش دادن فعال۱ )

مهارت های ارتباطی (گوش دادن فعال۱ )

مهارت های ارتباطی و بخصوص گوش دادن فعال یکی از اصول اولیه و از مهم ترین اجزاء ایجاد کننده و تداوم بخش در ارتباطات است. ما اگر توانایی خوب گوش دادن را داشته باشیم، دیگران تمایل و علاقه بیشتری به ارتباط با ما دارند و دیگران احساس اعتماد به شما را ایجاد خواهد کرد و انسان های موفق با داشتن این مهارت فرصت های زیادی را برای خود بدست می آورند.

افرادی که گوش دادن درست را بلد نیستند، حس بی اعتمادی را در دیگران ایجاد می کنند و دیگران به هیچ عنوان دوست نخواهند داشت که با این گونه افراد در ارتباط باشند. این افراد به دیگران با درست گوش ندادن در واقع می گویند که علاقمند به ارتباط با دیگران نیستند.

گوش دادن فعال این نیست که ما ساکت باشیم و هیچ حرفی از ما شنیده نشود، در واقع ما باید گفتگو داشته باشیم.

مهمترین عواملی که در گوش دادن اهمیت دارند عبارت اند از:

۱ . درک کردن

۲ . لذت بردن از گفتگو

۳ . یادگیری از گفتگو

۴ . کمک به گوینده یا تسکین دادن

توصیه می شود که یک دفترچه کوچک داشته باشید و اسامی افرادی را که ارتباط نزدیکی در طول روز با آنها دارید را بنویسید و بر اساس این ۴ عامل اصلی افراد را رتبه بندی کنید تا ببینید که به چه کسانی خوب گوش دادن را انجام می دهید و با چه کسانی کمتر گوش دادن فعال را اجراء می کنید.

زمانی که درجه بندی خود را کامل کردید افرادی را انتخاب کنید که باید فعال تر به آنها گوش بدهید یا فعالانه توجه کنید.

حال قبل از راه کار های مناسب برای گوش دادن درست به موانع گوش دادن می پردازیم:

مقایسه کردن

۱ . مقایسه کردن. زمانی که ما در حال گوش دادن به فرد مقابل خود هستیم افکار های متفاوتی به سراغ ما می آیند مثل: دوستی در حال بیان خصوصیات فرزند خود است و در آن زمان شما در حال فکر کردن به کودک خود هستید که چرا او این خصوصیات را ندارد یا این که کودک من بهتر از کودک اوست. در این زمان ما در حال مقایسه کردن هستیم نه توجه به گوینده و این اشتباه بزرگی در گوش دادن فعال است.

ذهن خوانی

۲ . ذهن خوانی.فردی که در حال ذهن خوانی است در واقع به جای این که به گفتگو توجه کند در حال پیش بینی گفتگوی بعدی است و این توجه را کلا از بین می برد و درنهایت کمتر و کمتر متوجه فرد مقابل خواهد شد.

۳ . مرور ذهنی. در مرور ذهنی ما در حال فکر کردن هستیم که زمانی که حرف های طرف مقابل تمام شده چه چیزی را باید بیان کنیم.

با توجه به طولانی بودن مقاله حاضر متن را به دو قسمت تقسیم کرده ایم تا مطالعه آن راحت تر باشد.

با تشکر که ما را از نظرات خود مطلع می کنید.

هادی زند کارشناس ارشد روانشناسیhttp://www.vistalife.ir

درباره‌ی Hadi Zand

همچنین ببینید

دوست داشتن دیگران

معجزه دوست داشتن دیگران

مقاله معجزه دوست داشتن دیگران را با کلامی از روانشناس معروف و برجسته اتریشی به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *