پنج شنبه , مهر ۲۶ ۱۳۹۷
خانه / مجله / ارتباط کودک با معلمین خود

ارتباط کودک با معلمین خود

ارتباط کودک با معلمین خود باید چطور و چگونه باشد؟  بهترین شکل آموزش چگونه به وجود می آید و آسیب های که ممکن است به وجود آید را چطور می توان کم کرد؟

معلم خوب

رفتار شاگردان در مقابل آموزگاران خود بر حسب اخلاق و رفتار معلم تغیر پذیر است. بعضی از معلمین بین شاگردان خود از وجهه خوبی برخوردار هستند و تمامی شاگردان از کودکان سازگار و اجتماعی تا ناسازگار و تند خوی به آنها علاقه دارند. برعکس بعضی از معلمین هر چه تلاش می کنند تا راهی به دل شاگردان خود پیدا کنند، موفق نمی شوند.

معلم خوب1

در این شک نیست که تعدادی از مردم از حالات عصبی خفیف و شدید رنج می برند و انتخاب دقیق دانشجو برای رشته معلمی کاری سخت و بی حاصل است. از طرفی اگر معلم عصبی باشد برای کارهای جزئی دانش آموزان، اقدامات سختی معمول می دارد. تنبیه می کند، کتک می زند، بد دهنی می کند و …….

معلمین از حیث شخصیت، بقدری مختلف هستند که نمی توان به طبیعی بودن رفتار کودکی در مدرسه حکم کرد، مگر آنکه انواع مختلف معلمین را مورد توجه قرار داد.

اگر کودک، در مدت تحصیل در مدرسه، با یکی دو معلم سر ناسازگاری داشته باشد، نمی توان او را غیر طبیعی دانست. اما اگر با هیچکدام سر سازش نداشت باید در جستجوی علت برآمد. شاید معلم بیش توان او از وی کار می خواهد، شاید درس مافوق فهم و ادراک اوست، شاید دچار کمی یا نقص هوشی است، شاید رفتار کودک دلخواه معلم نیست و فرهنگ های متفاوتی وجود داشته باشد و ………………..

معلم خوب12

باید روابط بین معلم و شاگرد صمیمانه و دوستانه باشد با توجه به اخلاقیات و قوانین. یک معلم باید درک درستی از تک تک شخصیت دانش آموزان خود داشته باشد.

معمولا تمایلی در شاگردان مدارس وجود دارد که اگر موضوع درسی به وسیله معلم مورد علاقه آنها تدریس شود، آن موضوع را دوست خواهند داشت. در ضمن به معلمی که موضوعات مورد توجه آنها را تدریس کند، علاقمند خواهند شد.

روش تدریس معلم، شخصیت او، اعتماد او به معلوماتی که در زمینه درسی دارد از ویژگی های یک معلم مورد علاقه است.

چه مواردی باعث به وجود آمدن یک معلم عالی می شود؟

۱ . داشتن دانش و مهارت های زندگی و ارتباطی زیاد

۲ . دانش و مهارت گوش دادن فعال

۳ . داشتن علم و علاقه مندی خود به معلم بودن

۴ . داشتن قدرت ایجاد رابطه درست و سازنده بین دانش آموزان و خود به عنوان معلم

۵ . همگی دانش آموزان را دوست داشته باشد و برای همه دانش آموزان خود قابل دست رسی باشد و به سوالات آنها جواب دهد و زمانی که مطلبی را نمی داند بگوید که نمی دانم

۶ . مهارت و دانش مدیریت گروه را داشته باشد

۷ . اخلاق مدار باشد و قوانین موجود در مدرسه را رعایت کند

۸ . همیشه در حال یادگیری و به روز کردن خود باشد

معلمین خوب ص

در نهایت

یک معلم خوب و سازنده آینده یک دانش آموز، ارتباط خوبی با والدین تک تک دانش آموزان خود دارد و اگر والدین ارتباط خود را با معلم گسترده تر نکنند در واقع این فرزند خود شماست که ضرر خواهد کرد. معلم می تواند رشد کودک شما را در زمان ارزیابی کند و برای شما بازگو کند که چه مواردی وجود دارد، که کودک با مشکل روبه رو است. یا با مشکل روبه رو خواهد شد و شما در آن زمان می توانید با برنامه ریزی دقیق تر با مشکلات رو به رو شوید و آنها را از مسیر موفقیت کودک خود پاک کنید.

گردآورنده: هادی زند کارشناس ارشد روانشناسی

فایل صوتی ارتباط کودک با معلمین خود

 

درباره‌ی Hadi Zand

همچنین ببینید

روانشناس 231

روانشناسی چیست؟ (قسمت سوم، رفتار انسان)

رفتار انسان روانشناسی علم رفتار است. اما معنی حقیقی رفتار چیست؟ شما ممکن است تصور …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *