چهارشنبه , اردیبهشت ۵ ۱۳۹۷
خانه / تازه های روانشناختی / روش درست مطالعه

روش درست مطالعه

در این مقاله به روش درست مطالعه پرداخته شده که امیدواریم استفاده لازم را ببرید.

روش درست مطالعه

می دانید که یکی از کار های شما این است که مطالب درسی خود را یاد بگیرید. یادگیری مطالب درسی پایان کار نیست، شما باید بتوانید آنچه را که یاد گرفته اید دست کم تا جلسه امتحان در حافظه خود نگهدارید. البته می توانید مطالبی را که یاد می گیرید مدتها پس از امتحان نیز در حافظه خود نگهدارید و حتی برخی از آنها را تا آخر عمر فراموش نکنید. برای این هدف لازم است راه درست یادگرفتن را بدانید.

۱ . عنوان هر فصل را نگاه کنید و به این فکر بیفتید که در آن فصل راجع به چه مطالبی باید بحث شده باشد. چون ذهن انسان وقتی در مقابل یک سوال قرار می گیرد کنجکاو می شود و آمادگی پیدا می کند تا مطالب را بهتر و راحت تر بپذیرد.

۲ .صفحات فصل را ورق بزنید، عناوین اصلی را روی کاغذ بنویسید و این کار را تا آخر فصل انجام دهید.

۳ . به اول فصل بازگردید، باز هم صفحات را ورق بزنید، در درون عناوین اصلی، عناوین فرعی مربوط به آنها را از داخل متن کتاب پیدا کنید و در مقابل آنها بنویسید. در این مرحله، زبر نویس های شکلها، جدول ها و نمودارها را بخوانید.

۴ . در مرحله ۳، وقتی به آخر فصل رسیدید، خلاصه فصل را بخوانید. مطالعه خلاصه فصل یک دید کلی به شما می دهد و کل فصل در ذهن شما جای می گیرد. مطالعات نشان می دهد که کل هر چیز زودتر از اجزای آن در ذهن جای می گیرد.

۵ . حال به اول فصل بر گردید و مطالعه دقیق را آغاز کنید.

۶ . به هنگام مطالعه، زیر مطالب مهم خط نکشید بلکه از مطالب مهم یادداشت بردارید، زیرا زیر مطالب مهم خط کشیدن، ذهن را تنبل بار می آورد و کار دانشجوی باهوش نیست.

۷ . پس از آنکه مطالعه یک فصل را تمام کردید، خلاصه ای از آن را بنویسید. خلاصه را حتما با جملات خود بنویسید. خلاصه باید طوری باشد که افراد ضعیفتر از شما آن را بفهمند. اگر در نوشتن خلاصه مشکل دارید می توانید به خلاصه خود فصل مراجعه کنید و از آن کمک بگیرید. خلاصه را به صورت یک کل بنویسید نه به صورت جملات بریده بریده و جدا از یکدیگر.

۸ . به یادداشته باشید که مطالب خوانده شده، برای آنکه خوب در حافظه جای بگیرد نیاز به زمان دارد. زمان لازم برای جا افتادن یادگیری را دوره تحکیم می نامند.

۹ . علت عمده فراموشی، تداخل آموخته های بعدی با آموخته های قبلی است که اصطلاحا منع بعدی یا مزاحمت یادگیری بعدی در یادآوری آموخته های قبلی نامیده می شود. به این صورت که اگر مطالبی را بخوانید و بلافاصله پس از آن مطالب دیگری را بخوانید، مطالب بعدی در مطلب قبلی تداخل ایجاد خواهد کرد و از تحکیم آن جلوگیری به عمل خواهد آورد.

۱۰ . آموخته های خود را به کار ببرید. کسانی که آموخته های خود را در موقعیتهای مختلف به کار می برند و از آنها استفاده می کنند کمتر به فراموشی گرفتار می شوند. بدون تردید، اکثر شما این تجربه را دارید که وقتی آموخته های زبان خارجی را به کار نمی برید و به آن زبان صحبت نمی کنید، خیلی زود تر آنها را فراموش می کنید.

۱۱ . عوامل مزاحم را حذف کنید. منظور این است که افکار بی فایده، کشمکشهای درونی با دیگران و نشخوارهای ذهنی آزار دهنده را به هنگام مطالعه کنار بگذارید و تنها روی مطلب تمرکز کنید. اگر نمی توانید روی مطلب تمرکز کنید بلافاصله کتاب راببندید و به موضوعی که ذهن شما را مشغول کرده بیندیشید.

۱۲ . محل مناسبی را انتخاب کنید. محل مطالعه در درجه دوم اهمیت قرار دارد اما لازم است که مناسب باشد. منظور این است که وقتی عوامل مزاحم را کنار گذاشتید و برای مطالعه آماده شدید، بتوانید روی موضوع تمرکز کنید.

۱۳ . با فواصل زمانی مناسب مطالعه کنید. اگر روزی چند صفحه بخوانید، کارآیی شما بیشتر از زمانی خواهد بود که درشب امتحان همه مطالب را یکجا بخوانید.

۱۴ . نقش معلمی بگیرید. یعنی آنچه را که خوانده اید سعی کنید به فرد دیگری یاد بدهید.

۱۵ . مطالب جدید را با آنچه از پیش می دانید ارتباط دهید. منظور این است که از تکرار و مرور ذهنی برای یکپارچه کردن مطالب بهره بگیرید. همه ما، حوزه اطلاعاتی خود را، با پیوند دادن آموخته های جدید با آنهایی که از پیش می دانیم، گسترش می دهیم.

۱۶ . روش تداعی ها را به کار گیرید. محرکهایی که به چشم می آیند و از اطراف خود جدا می شوند، راحت تر به یاد می آیند، زیرا بیشتر از بقیه محرکها به آن توجه می کنیم و آنها نیز در ما واکنشهای هیجانی به وجود می آورند. بنابراین، اگر بتوانیم با اطلاعات جدید تداعیهای غیر معمول یا شدید به وجود آوریم به راحتی خواهیم توانست آنها را در حافظه خود نگهداریم و در مواقع لازم احضار کنیم.

۱۷ . از کلمات کلیدی استفاده کنید. روش کلمات کلیدی به این صورت است که یک کلمه شاخص را با کلماتی که می خواهید به حافظه بسپارید، تداعی می کنید این روش مخصوصا در یادگیری زبانهای خارجی به کار می رود.

۱۸ . از علایم اختصاری کمک بگیرید. علایم اختصاری یعنی حروف اول کلمات را برداشتن و با آنها یک یا چند کلمه ساختن.

۱۹ . سریع پیش بروید. منظور این است که روی یک فصل زیاد معطل نشوید، بلکه آنها را سریع بخوانید و پس از آنکه کتاب را نصف کردید دوباره به عقب برگردید و فصول قبلی را دوباره بخوانید.

۲۰ . مهمتر از همه، موضوع را دوست داشته باشید. در اصل مهمترین عامل در آموختن، دوست داشتن موضوع، دوست داشتن یادگیری، احساس غرور از فهمیدن، داشتن انگیزه برای کسب اطلاعات جدید و مخصوصا داشتن اعتماد به نفس است.

نویسنده: دکتر حمزه گنجی استاد تمام دانشگاه روانشناسی رودهنhttp://www.vistalife.ir

درباره‌ی Hadi Zand

همچنین ببینید

اندوه و افسردگی

متنی زیبا از زیگموند فروید در رابطه با اندوه و افسردگی بیمار من خود را …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *