دوشنبه , بهمن ۳۰ ۱۳۹۶
خانه / مجله / روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ یکی عوامل مهم در موفقیت در تجارت و تبلیغات تجاری است، اما رعایت آن در زندگی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

روانشناسی رنگ

از روزگاران بسیار دور، رنگ ها همواره پیرامون بشر را احاطه کرده و وی را تحت نفوذ خود در آورده اند، و چندی بیش نیست که ما قادر به تولید رنگ و استفاده از آنها شده ایم. تا پیش از قرن نوزدهم، فقط تعدادی رنگ و مواد رنگی شناخته شده بودند که بیشتر آنها ریشه آلی داشتند. گران نیز بودند، به طوری که استفاده از پارچه های رنگی و مواد تزئینی فقط در انحصار ثروتمندان بود.

اما در حال حاضر استفاده از رنگ بسیار زیاد شده به شکلی که کمتر اتفاق می افتد که جنس خریداری شده ما بدون رنگ باشد. این استفاده روز افزون از رنگ ها، همواره با رقابت فزاینده میان تولید کنندگانی که مشتاق افزایش فروش محصولات هستند، تحول زیادی را در زمینه روانشناسی رنگ پدید آورده است، هر چند که وقتی این روانشناسی وارد صحنه بازاریابی می شود بسیاری از پژوهش های آن در معرض آزمون و خطا قرار می گیرد.

مثلا یک تولیدکننده شکر می داند که نباید محصول خود را در بسته سبز رنگ عرضه کند، درحالی که زیبائی های یک شیشه دهن گشاد قهوی رنگ حاوی شکر مدت ها در قفسه می ماند تا به فروش برسد. رنگ های طبیعی در ماتاثیر گذاراند، و این آثار به گونه ای ژرف و اجتناب ناپذیر در جان و روح ما جایگزین شده است. معذالک در مورد چیزهائی که خریداری می کنیم، از آزادی انتخاب، بکار بردن دوست داشتنی ها و غیر دوست داشتنی ها، سلیقه ها و سنت هایمان، برخورداریم.

به خاطر همین ملاحظات است که یک تولید کننده باید تحقیق نماید تا مطمئن شود که ما خریداران، جنس او را بر کالاهای مشابه ترجیح می دهیم. اگر محصول او شکر باشد، در این صورت او می داند که باید شکر خود را در یک بسته آبی رنگ و یا حداقل دارای یک زمینه آبی عرضه کند و به هیچ وجه از رنگ سبز استفاده نکند. ولی به احتمال زیاد دلیل آن را نمی داند. دلیلش این است که احساس فیزیولوژی انسان در رابطه با رنگ آبی، ((شیرینی)) است. از سوی دیگر، رنگ سبز رنگ یک احساس ((گس)) را در انسان پدید می آورد. چه کسی خواستار شکر ((گس))است؟

روانشناسی رنگ در ایجاد شور و شوق در خریداران بسیار حائز اهمیت است و بهتر است ترکیب رنگ ها را نیز مورد توجه داشته باشید تا در کار خود با موفقیت بیشتری را بدست بیاورید.

منبع: کتاب روانشناسی رنگ اثر ماندگار دکتر ماکس لوشر

گردآورنده: هادی زندhttp://www.vistalife.ir

 

درباره‌ی Hadi Zand

همچنین ببینید

دوست داشتن دیگران

معجزه دوست داشتن دیگران

مقاله معجزه دوست داشتن دیگران را با کلامی از روانشناس معروف و برجسته اتریشی به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *