دوشنبه , آبان ۲۱ ۱۳۹۷
خانه / مجله / پژوهش و پژوهشگری( مصاحبه با دکتر علیزاده )

پژوهش و پژوهشگری( مصاحبه با دکتر علیزاده )


با عرض سلام خدمت خوانندگان سایت ویستا لایف، امروز خدمت جناب دکتر علی زاده بودیم و مصاحبه بسیار خواندنی با ایشان در رابطه با پژوهش و پژوهشگری داشتیم که امیدوارم استفاده لازم را ببرید.

پژوهش و پژوهشگری از نگاه شما به عنوان یک متخصص در زمینه پژوهش چیست؟

پژوهش به عنوان راهکاری جهت بررسی وضعیت موجود و رسیدن به اهداف خاص علمی انجام می‌شود. مثلاً در حوزه علوم پزشکی، پژوهش برای تولید یک دارو از ابتدا در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود و در نهایت به تولید دارویی اثربخش برای درمان یک بیماری خاص منجر می‌شود. ولی مسلماً این اقدام ( پژوهشی) را نیز باید به عنوان یک علم در نظر گرفت. با این استدلال مراکز پژوهشی با اهداف ویژه بوجود آمده اند. مراکزی که به منظور بررسی و درمان بسیاری از بیماری‌ها در جهان ایجاد شده اند.

چطور نتیجه یک پژوهش بر جامعه اثر می‌گذارد؟

یک پژوهش می‌تواند در بسیاری جهات در جامعه مورد استفاده قرار بگیرد. مثلا افزایش قابل توجه شیوع یک بیماری در جامعه نسبت به سطوح جهانی آن که با بررسی پژوهش قابل ارزیابی است، می‌تواند یک زنگ خطری باشد برای بررسی‌های بیشتر جهت علت یابی و درمان آن بیماری در جامعه.

عملکرد پژوهشگران در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پژوهش در ایران دیری نیست که از مرحله نوزادی کم کم دارد به نوپایی قدم می‌گذارد. این علم با تلاش سازمان‌های مرتبط، طی چند سال اخیر بیشتر مورد توجه اساتید و دانشجویان در مقاطع مختلف قرار گرفته است. اگر چه در کنار این سرعت رشد، کاستی‌ها و ضعف‌هایی نیز وجود دارد که ان شاءالله به مرور زمان بر طرف گردد.

شما آینده پژوهشی در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آینده همیشه روشن است. قدم گذاردن در راه پژوهش خود گامی بزرگ است و ادامه آن با هر سرعت، خود پیشرفت محسوب می‌شود. اگر چه مقایسه کردن ایران با سایر کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت شاید در برخی موارد نادرست باشد ولی گاه همین مقایسه‌ها می‌تواند عاملی انگیزشی در جهت ارتقا سلامت پژوهشی ایران در آینده باشد.

راه کار شما به عنوان یک متخصص برای مشکلاتی که در پژوهش در ایران پیش آمده، مثل کپی برداری و واگذاری برای انجام پایان نامه چیست؟

این خود به یک عملکرد چند عاملی از سوی سازمان‌ها و افراد مطلع در امر پژوهش بر می‌گردد. معادل ذهنی اکثر افراد جامعه از کلمه پژوهشگر، کسی است که در آزمایشگاه با روپوش سفید در حال نگاه کردن به یک لوله آزمایش است. این خود نکته ای است که جایگاه پژوهش در میان قشر علمی جامعه چیست، که خود محلی بر انجام تحقیق جدید است.

از یک سو آموزشِ پژوهش و پژوهش در آموزش خود در گام اول قرار دارد

بسیاری از مواردی که خلاف اصول پژوهشی در ایران به وجود می‌آیند، ناشی از عدم آگاهی افراد و یا سوء استفاده افراد شیاد از عدم دانش لازم و کافی آنها است.
از سوی دیگر برخی استاندارد‌های سازمانی در آموزش و پژوهش نیاز به بازنگری دارند. استاد و دانشجویی که در ایران مشغول امر تحصیل علم و یا آموزش آن است باید با یک شرایطی خاص مورد ارزیابی قرار گیرد و تحت فشار قرار گرفتن، مسلما آنها را به سوی کاهش کیفیت برای رسیدن به کمیت‌های خط کشی شده دستوری سوق می‌دهد.

به طور کلی پژوهش باید تابع یک سری قوانین و مقررات خاص باشد

این قوانین از قبل باید به همه افراد مرتبط به امر پژوهش اعم از استاد و دانشجویان آموزش داده شود.
تحقیقات اعم از نظری و عملی، کتابخانه ای و میدانی، کمی و کیفی، آزمایشگاهی و بالینی، وصنعتی و معدنی، همه و همه نیاز به ایجاد بستری مناسب دارند تا بتوانند با کیفیتی مناسب انجام شوند.

ضرورت اتصال نتایج پژوهشی با بخش‌های عملی هنوز مورد توجه شایان قرار نگرفته است

بسیاری از پژوهش‌ها بدون آن که به شکل کاربردی مورد استفاده قرار گیرند در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند و بسیاری دیگر که درحال انجام هستند ضرورتی برایشان وجود ندارد. صِرفِ گذراندن واحد درسی نباید به یک تحقیق نگاه کرد.
بستر مناسب را دانشگاه و صنعت و ارتباط بجا و مناسب این دو باید ایجاد کنند. تا هنگامی که این ارتباط به درستی برقرار نشود هنوز در گام‌های اولیه هستیم. چند سالی است که دانشگاه‌ها انتشار به صورت مقاله را برای پایان نامه‌های خود الزامی کرده‌اند. هر چند که این امر خود منتج به نتایج منفی نیز گاه شده است ولی باز خود گامی اولیه در جهت نزدیک شدن به اهداف پژوهشی است. ارتباط بین پژوهشگران در سطح جهان خود می‌تواند کمکی بسیار زیاد در راستای کاربردی شدن نتایج پژوهشی باشد. ولی باید این به نکته توجه داشت که این الزامات منجر به کاهش کیفیت و یا تقلب در مقاله نگردد.

تسهیلات لازم در جهت امور پژوهش در اختیار پژوهشگران قرار گیرد

مسئولین در امر پژوهش باید از پژوهشگران برای مدیریت امور پژوهشی انتخاب شوند.هر سازمان بر اساس امکان سنجی خود اقدام به امر پژوهش کند. گام بزرگ برداشتن خود عامل بازدارند در این امر است. رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.

مصاحبه کننده: هادی زند کارشناس ارشد روان شناسی. 

درباره‌ی Hadi Zand

همچنین ببینید

عوامل موثر در رشد شخصیت کودک

در رشد و تکامل شخصیت کودک عوامل چندی دست اندر کارند. میزان تاثیر این عوامل …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *